Opleiding en werk
Onder opleiding en werk verstaan we alles wat te maken heeft met het volgen van een opleiding, zoals (voortgezet) onderwijs, beroepsonderwijs, stages en cursussen, en het zoeken en behouden van betaald werk en vrijwilligerswerk.
In tegenstelling tot een aantal andere domeinen beschrijven we het domein opleiding en werk niet in de vorm van ontwikkelingscurves. We kijken hierbij naar de ontwikkeling van autonomie en ervaren moeite op het gebied van opleiding en werk.
Ontwikkeling
Met autonomie bedoelen we de mate van onafhankelijkheid, zelfstandigheid en eigen keuzes maken. Ook hebben we gegevens over de moeite die jongeren en jongvolwassenen ervaren met activiteiten op het gebied van opleiding en werk.
Deze gegevens zijn gebaseerd op vragenlijsten ingevuld door jongeren en jongvolwassenen met CP. Daardoor hebben we voor dit domein alleen gegevens van jongeren met CP zonder een verstandelijke beperking. Wel geven we verderop op deze pagina wat tips gericht op jongeren met CP en een verstandelijke beperking.
We gebruiken in de figuur de GMFCS-classificatie om onderscheid te maken tussen mensen met verschillende niveaus van motorisch functioneren. Bij deze classificatie wordt vooral gekeken naar vaardigheden in het verplaatsen (grove motoriek).
Ontwikkeling van autonomie op het gebied van opleiding en werk
Boven de leeftijd van 20 jaar neemt autonomie op dit domein toe. In de tienerleeftijd ligt de nadruk op school en opleiding. Boven de 22 jaar heeft meer dan 50% van de jongeren met CP een betaalde baan of doet vrijwilligerswerk. Deze ontwikkeling verschilt niet van jongeren zonder CP. Op basis van de bestaande gegevens kunnen we helaas geen onderscheid maken tussen betaald werk en vrijwilligerswerk.
Voor jongvolwassenen met CP GMFCS I-II neemt het percentage dat werk heeft verder toe met de leeftijd; bij de 30-jarigen is 100% aan het werk. Van de jongvolwassenen met CP GMFCS III-V heeft op die leeftijd 75% betaald of vrijwilligerswerk.
Ontwikkeling van autonomie op het gebied van opleiding en werk
Deze figuur bestaat uit gekleurde staven die per leeftijd aangeven hoeveel jongeren in een bepaalde groep vallen. Hoe groter een gekleurd vlak hoe meer jongeren in die groep vallen.
Geen onderwijs / werk
Algemeen vormend onderwijs
Beroepsopleiding, stage (MLK, MBO, HBO), dagbesteding
Betaalde baan of vrijwilligerswerk
Ervaren moeite met opleiding en werk
Bij de gegevens van de ontwikkeling van autonomie op het gebied van opleiding en werk zagen we dat jongeren en jongvolwassenen zich hierin ontwikkelen tot op de leeftijd van eind twintig.
Wel geeft een aanzienlijk deel van de jongeren aan moeite te hebben met het uitvoeren van activiteiten voor de opleiding of werk. Denk aan deelnemen aan onderwijsactiviteiten of stages, beroepskeuze, werk zoeken en werk behouden. 1 op de 5 jongeren met CP GMFCS I geeft aan dat de uitvoering van activiteiten voor de opleiding of het werk moeite kost. Bij jongeren met CP GMFCS II-IV is dat een hoger percentage: ongeveer 50% geeft aan dat de activiteiten rondom opleiding en werk moeite kosten. Boven de 25 jaar neemt in deze groep het percentage dat aangeeft moeite te hebben met werkactiviteiten verder toe, tot ongeveer 80%.
Problemen die jongeren bijvoorbeeld noemen zijn fysieke beperkingen en beperkingen in arbeidsproductiviteit. Dan gaat het bijvoorbeeld om dingen optillen, dragen of verplaatsen, of lange tijd zitten of staan in dezelfde werkhouding. Maar ook om zaken als het werk op tijd klaar hebben en het werk zonder fouten uitvoeren.
Ervaren moeite met opleiding en werk
Deze figuur bestaat uit gekleurde staven die per leeftijd en per GMFCS niveau aangeven hoeveel jongeren hulp of ondersteuning nodig hebben. Hoe groter een gekleurd vlak hoe meer jongeren in die groep vallen.
Zonder moeite of ondersteuning Met moeite
Met ondersteuning van anderen
De rol van andere factoren
Zowel uit interviews met jongeren met CP als uit andere studies wordt duidelijk dat persoonlijke- en omgevingsfactoren belangrijk zijn voor participatie in opleiding en werk.
Een proactieve houding van o.a. school, leerkrachten, werkgevers en collega’s gericht op het creëren van kansen zorgt ervoor dat kinderen en jongeren met CP minder barrières ervaren. Ook kunnen aanpassingen in de fysieke omgeving een groot verschil maken, waardoor activiteiten bijvoorbeeld minder moeite kosten. Denk hierbij aan toegankelijkheid van gebouwen en mogelijkheid tot aanpassing van werkomstandigheden.
Deze factoren blijken ook gerelateerd aan de tevredenheid met opleiding en werk. Een proactieve, ondernemende persoonlijkheid en een ondersteunende en stimulerende omgeving zorgen voor grotere tevredenheid in opleiding en werk.
Informatie op maat
Het is hier mogelijk om voor jou belangrijke informatie op te slaan in een PDF op maat. Om op een later moment terug te lezen of te delen met je omgeving. Voeg Opleiding en Werk toe aan je PDF:
Voeg toe aan PDF op maat
Van Gorp M, Van Wely L, Dallmeijer AJ, De Groot V, Ketelaar M, Roebroeck ME, PERRIN DECADE study group. Long-term course of difficulty in participation of individuals with cerebral palsy aged 16-34 years: a prospective cohort study. Developmental Medicine and Child Neurology, 2019; 61: 194-203 doi: 10.1111/dmcn.14004.
Schmidt AK, van Gorp M, van Wely L, Ketelaar M, Hilberink SR, Roebroeck ME; Perrin-Decade Pip Study Groups. Autonomy in participation in cerebral palsy from childhood to adulthood. Developmental Medicine and Child Neurology. 2020; 62: 363-371. doi: 10.1111/dmcn.14366.
Smits DW, van Gorp M, van Wely L, Verheijden J, Voorman JM, Wintels S, van der Cruijsen J, Ketelaar M, on behalf of the PERRIN-PiP study group. Participation in Social Roles of Adolescents With Cerebral Palsy: Exploring Accomplishment and Satisfaction. Archives of Rehabilitation Research and Clinical Translation. 2019;1:100021. doi: 10.1016/j.arrct.2019.100021.
Wintels SC, Smits DW, van Wesel F, Verheijden J, Ketelaar M; PERRIN PiP Study Group. How do adolescents with cerebral palsy participate? Learning from their personal experiences. Health Expectations. 2018; 21: 1024-1034. doi: 10.1111/hex.12796
Verhoef JAC, Bramsen I, Miedema HS, Stam HJ, Roebroeck ME, and the Transition and Lifespan Research Group South West Netherlands. Development of work participation in young adults with cerebral palsy: a longitudinal study. Journal of Rehabilitation Medicine. 2014; 46:648-655. doi: 10.2340/16501977-1832